Swipe to the left

De geschiedenis van de elektrische fiets

De geschiedenis van de elektrische fiets
Door Halfords 3 geleden

De elektrische fiets is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Ruim 4 op de 10 verkochte fietsen beschikt over elektronische ondersteuning en dit marktaandeel laat jaarlijks een stijging zien. Toch is het idee om een fiets met een hulpmotor uit te rusten al ouder dan de meeste mensen denken. Al in 1895 ontwikkelde Ogden Bolton Jr een fiets waarbij het achterwiel was voorzien van een 10 volt batterij. Het Nederlandse Philips ontwerpt in de jaren '30 een nooit in productie genomen prototype en de Amerikaan G.A. Wood krijgt in 1969 een patent op een model met vier kleine motoren. Bij al deze modellen was het gewicht en het beperkte vermogen van de loodaccu de achilleshiel.

Technische doorbraak in de jaren '90

De kwaliteit van de accu werd steeds beter in de jaren '90. Accu's op basis van Nikkel-Cadmium vervingen de loodaccu en zijn krachtig genoeg om een elektromotor langdurig te laten werken. De accu is zichtbaar rondom de bagagedrager geplaatst. Met de ontwikkeling van de Nikkel-Metaal Hydride en de Lithium ion accu krijgen de fietsen een grotere accuradius, terwijl de omvang en het gewicht van de accu afneemt. Het is voor Sparta het moment om als eerste fietsenfabrikant de productie van de elektrische fiets flink op te voeren.

Ontwikkelingen in de 21ste eeuw

Vanaf 2001 hebben de fietsen de bijnaam e-bike gekregen. Dit is een samenvoeging van de Engelse termen ‘electrical’ en ‘bike’. Alle grote fietsproducenten beschikken over een ruime keuze uit vele soorten modellen. Omdat de accu in het frame kan worden weggewerkt, zijn alle soorten fietsen geschikt om als e-bike te worden verkocht. Tegenwoordig zijn er talloze grote elektrische fiets merken. Bij Halfords verkopen we onder andere de kwaliteitsmerken Vogue, Popal, Cumberland en Keola.

De nieuwste ontwikkelingen van de elektrische fiets

De ontwikkeling van de e-bike is nog niet voltooid. Vanaf de buitenkant zijn sommige fietsen niet te onderscheiden van de traditionele fiets. Vooral technisch zijn de fietsen nog volop in beweging. Een onderhoudsvriendelijke riem vervangt de ouderwetse ketting en hydraulische schijfremmen zijn uitgerust met het antiblokkeersysteem(ABS). De accu's laden veel sneller op en de accuradius verdubbelt door een tweede accu in het frame te bouwen. Het resultaat is meer gebruiksgemak en verbeterde veiligheid voor de fietser. Ben je nou nieuwsgierig geworden, kijk dan snel op onze e-bike pagina.